Training Bewegend Leren

basis

Leer het signaal achter de onrust te lezen en te vertalen.

Zet met Bewegend Leren vol plezier het optimale leerklimaat neer in je klas. Weet je wat zo super is: Je kunt er gelijk de volgende schooldag mee aan de slag!

Wat houdt de basis bewegend leren trainingen in?

N

Je leert waar de onrust vandaan komt en hoe je er met plezier op in kan spelen

Welke tools heb je als leerkracht nodig, om onrust en niet geconcentreerd zijn bij de kern te pakken.

N

Je krijgt een duidelijk zicht op prikkelverwerking

 Zien wat overprikkeling is en wat onderprikkeling is.

N

Hoe zet je prikkelverwerking in, zodat er meer geleerd wordt

Weten hoe het kinderbrein werkt en hoe je je onderwijsaanbod hierop afstemt. Actief met concentratie aan de slag kunnen. Zodat je klas in rust kan leren.

N

De trainingen van Spelenderwijzer zijn heel dynamisch

Alle theorie wordt steeds aan werkvormen gekoppeld. Die gaan we zelf doen. Dat geeft enorm veel plezier in de training! We bewijzen dat leren echt leuk kan zijn:)!

N

Dit resulteert in meer rust in de klas, meer concentratie, in energieke en leuke lessen! Voor je klas, maar ook voor jezelf!

1 dag (9:30-16:00)

Maximaal 16

450,- excl.

Centrum de BOOM in Doorn

Voor wie?

Voor iedereen die in het primair onderwijs werkt. En die graag zijn lesgeven verrijkt met bewegend leren. Of dat nu als leerkracht, ib-er, of onderwijsassistent is. Of als gymleerkracht. Steeds vaker neemt ook een schoolleider deel aan de training. Omdat de theorie zo duidelijk aan het doen gekoppeld wordt, is de inspiratie enorm: en wellicht “spat” ook jij net als Carina, “na iedere bijeenkomst bijna uit elkaar van de ideeën”.

Agenda

Training

Datum

Training Bewegend Leren

Groep 1 t/m 8

16-10-2024

Wil je deze training liever met jouw team op je school volgen? Dat kan ook natuurlijk, mail of bel me gelijk even!

Wil je dat je klas méér leert, met méér rust en betrokkenheid?

In de training ga je volop doen en ervaren.

Leer je alles over de invloed van prikkelverwerking op het lerend vermogen.

Het natuurlijk lesgeven. Het inspelen op de prikkelverwerking. Verrijk je lessen met de verhelderende inzichten rondom prikkelverwerking.

De 3 hoofdthema’s binnen de basistraining zijn:

;

prikkelverwerking en zintuigsystemen

;

het brein en motoriek

;

aandacht en executieve functies

“Het was super! Ik heb enorm veel geleerd en ben er erg enthousiast over geworden. Ik raad het alle leerkrachten van het primair onderwijs aan om deze training te volgen!”

Elise Visscher

de Rots, Ede

“Veel voorbeelden, leuke voorbeelden, goede theorie, duidelijke uitleg….bedankt voor de kostbare uren, ik heb er veel aan gehad!”

Henriet Smit

Koepelschool, Ede

“Het is zeer motiverend en inspirerend geweest. Vol met nieuwe ideeën nu zelf aan de slag.”

Juliette Fanoy

Wereldkidz Balans, Veenendaal

Zou dit jouw klas kunnen zijn?

Groep 5. Maandagochtend, 11.10 uur.

Zojuist is de instructie gegeven. Na een korte taalopdracht, kunnen ze door met rekenen. Tenminste dat zou je denken. Dit is het beeld: Larissa zoekt haar tafelkaart en heeft haar laatje op haar tafel omgekieperd. Turia kan haar rekenschrift nergens vinden. Lars heeft de instructie gemist. Jelle leek wel te luisteren, maar weet toch niet wat ie nu moet gaan doen. Ondertussen is Bris van zijn stoel gevallen en Julia tikt steeds met haar pen op het tafelblad. Kaya maakt überhaupt geen aanstalten om te beginnen en zit achterstevoren op haar stoel. Het is pas maandagochtend … dat belooft wat, zo’n start.

Nieuwsgierig hoe je dit soort momenten in je klas constructief en opbouwend aan kunt pakken? Zonder dat je jezelf als politie-agent voor je groep terug ziet? Kom in beweging!

Letterlijk, en schrijf je in voor deze training!

Wat gebeurt er nu eigenlijk in deze klas?

 

Larissa kan haar tafelkaart niet vinden, ze heeft tafelkaart verward met taalkaart en zoekt naar iets wat niet in het laatje ligt. Turia heeft zoveel last van het geluid in de klas, dat ze haar aandacht eigenlijk niet meer bij het zoeken van het rekenschrift kan houden. Jelle heeft de instructie gemist. Maar wel geluisterd. Zijn hoofd zit nog vol van de taalles van zojuist. Hij heeft dan niet gelijk de ruimte in zijn hoofd om de nieuwe instructie op te nemen. Lars keek tijdens de instructie naar het pimpelmeesje buiten. Die was zijn 3 jonkies aan het voeren. Daar werd Lars zelf wel weer lekker rustig van, maar miste vervolgens de uitleg. Bris viel van zijn stoel, omdat zijn evenwicht niet zo goed is. Hij zit trouwens al heeeeel erg lang en voelt dan minder goed hoe hij zit. Julia tikt irritant met haar pen. Tenminste, dat vindt de rest van de klas. Julia vindt het wel prettig eigenlijk. Het zorgt ervoor dat ze haar aandacht beter bij de les kan houden. En Kaya. Die is vergeten haar aan-knopje aan te zetten. Zij is met de auto naar school gekomen, heeft haar lijf nog niet in beweging gebracht. Haar lijf staat uit en kan niet de verbinding maken met haar brein. Ze is niet onwillig. Maar ze weet gewoon niet hoe.

Bewegend leren maakt ’t leren eigenlijk gewoon leuk!

Bella en Emma

Leerlingen de Zwaluw, Veenendaal

PRIKKELS & LEREN

Nieuwsgierig naar de theorie? Hier alvast een voorproefje:

Het gedrag van veel kinderen vertelt ons dat er iets niet soepel gaat in het verwerken van alle prikkels. Prikkels nemen we waar via onze zintuigen. Het horen en zien zijn bekende zintuigen. Maar ook het evenwicht en bewegingsgevoel zijn belangrijke zintuigen. Prikkels gaat over alles wat we waar kunnen nemen. Wat we horen, zien, proeven, maar ook over hoe we bewegen en hoe ons evenwicht is. Over wat we aanvoelen en over wat we voelen. Prikkelverwerking is wat we ontvangen en hoe we erop reageren. Het vliegje op je arm, het rijden van de trein, de wind in je haar tijdens het fietsen. Ons lijf neemt het waar! Van het overheerlijke eerste slokje koffie in de ochtend, tot en met de verrukkelijke douche net voor je naar bed gaat. En ook alles wat daar tussen ligt.

Het is natuurlijk ideaal als al deze prikkels goed ontvangen worden. Dat het er niet teveel zijn, niet te weinig, niet te sterk. Dat alle geluiden die we horen, de geurtjes die rondwaaien, de aanrakingen van andere kinderen, naar de juiste plek in het brein gestuurd worden. Zodat er een adequate reactie komt. Zodat ze je niet afleiden. Of je jezelf er tegen moet beschermen. Maar dat je met al die prikkels in je omgeving, toch met aandacht kan leren. En jij fit en fris voor je groep staat.

Ons huidige onderwijs is niet ingericht op inspelen op de prikkelverwerking. Als je prikkelverwerking een plaats geeft, werken het brein en het lijf samen. Vaak gebruiken we veel te veel hoofd en veel te weinig de zintuigen. Om de prikkelverwerking in balans te houden, moeten we het lijf gebruiken. Moeten we in beweging komen. Gelukkig is er wel een curriculum gericht op bewegen. Bijna de helft van de kinderen beweegt namelijk onvoldoende. De gevolgen hiervan zijn op allerlei vlakken waar te nemen, duidelijk is dat dat zijn weerslag heeft op brein. Gelukkig zien steeds meer onderwijsmensen dit in. En is er een positieve tendens om in beweging te komen! Want bewegen is een eenvoudige manier om de zintuigen aan te zetten. Dat is echt heel erg FIJN VOOR ONS BREIN. Het geeft zuurstof, plezier en noodzakelijke, extra verbindingen in de hersenen. Steeds vaker wordt gezien dat het een voorwaarde is om tot effectief en natuurlijk leren te komen

Ga voor de volle potentie!

Het lerend vermogen is meer dan alleen cognitie. Het brein wordt echt blij als niet alleen het hoofd, maar ook de zintuigen aangesproken worden. Bewegen activeert het brein, geeft efficiëntie en plezier.

 

Wat mij persoonlijk raakt in dit vak?

Dat zovelen van jullie zoveel inspiratie vinden in de training en de werkvormen. Dat de bril van prikkelverwerking zo een enorme eye-opener is. Maar zeker ook dat we de druk van de ketel kunnen halen voor heel veel leerlingen. Zo eenvoudig, met zoveel plezier, zo natuurlijk
Graag zie ik je!

Marcelle

Let maar op, dit gaat gebeuren na een training:

N

Jouw aanbod is afgestemd op de behoefte van je groep

je leerlingen leren met aandacht en plezier

N

Onrust verdwijnt, betrokkenheid verschijnt!

natuurlijke en fijne sfeer in de klas

N

Concentratie versterkt

het leervermogen wordt in de volle potentie aangeboord. geheugen wordt efficiënter en leerstof wordt beter opgenomen

N

Veel soepeler automatiseren

Ben jij die leerkracht die meer van bewegend leren wil? Gelukkig kan dat! Als je een van de basistrainingen al binnenboord hebt en voor als je echt enthousiast bent.

Deze specialisatie dagen zijn zo inspirerend, je krijgt zo veel informatie en ideeën aangereikt.

Word ook een specialist en verdiep je nog meer! Je bent natuurlijk weer van harte welkom!

Wil je eerst kijken wat bewegen leren inhoudt of heb je de basis al?

Inspiratie

Wat is bewegend leren?

Specialisatie

Je wilt naar een volgend niveau

Trainingen voor bewegend leren in het onderwijs

Email

Marcelle@trainingbewegendleren.nl

Praktijk

Jan Ligthartlaan 1
3941 BG Doorn

Telefoon Nummer

06 27474536

bereikbaar op werkdagen

9:00 – 16:00